• 72379000(9821+)
  • Info@Sarmadsteel.Com

تامین مالی؛ دغدغه فولاد سازان

تامین مالی؛ دغدغه فولاد سازان

تامین مالی؛ دغدغه فولاد سازان

در نخستین کنفرانس تامین مالی پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی اغلب واحد های فولادی، یکی از بزرگترین دغدغه های خود را تامین مالی برای اجرای طرح های توسعه ای خود مطرح کردند

به گزارش فردای اقتصاد، ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در در اولین کنفرانس تامین مالی پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه ما جزو ۱۰ کشور برتر در صنعت فولاد هستیم، گفت: حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد داشته‌ایم؛ در واقع باید گفت سابقه فولاد در ایران مانند سابقه ورود صنعت خودرو در ایران می باشد اما با نتایج متفاوت!

وی افزود: دو سال پیش در همایش چالش گاز که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار و در خصوص آسیب‌های فولاد واکاوی شد، تبیین کردیم، آب، لجستیک، سنگ آهن، گاز و برق، همه از چالش‌های صنعت فولاد است؛ نکته مهم این است که تمامی این چالش‌ها قابل حل شدن است اما مهترین ابربحران صنعت فولاد تامین مالی است.

به گفته مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر، وضعیت ما در سرمایه گذاری خارجی اصلا مناسب نیست و ریسک سرمایه‌گذاری خارجی ما بسیار پایین است اگر این وضعیت اصلاح نشود توسعه خاموش می‌شود. متاسفانه تحریم‌ها تاثیر بسیار بدی در این وضعیت گذاشته و پنجره‌های مالی ما را محدود کرده است.

وی تصریح کرد: از میان بانک‌های فعال کشور تنها ۶ بانک  دارای کفایت سرمایه حداقلی است و این مهمترین ضعف این بخش است. چالش های تامین مالی از طریق بانک‌ها بسیار زیاد است و بانک‌ها تمایلی به اعطای تسهیلات به واحد های صنعتی و تولیدی ندارند.

فاضل خاطرنشان کرد: تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیز امر مهمی برای صنعت فولاد است. یکی از چالش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه است دانش و سواد مالی مدیران است. خوشبختانه در دو سال گذشته این وضعیت بهتر شده است.

به گفته وی، بهترین راه‌کار حل مشکلات مالی باز کردن پنجره های مالی دنیا به روی کشور است و در اخر باید گفت که چالش‌های مسیر توسعه فولاد ایران پابرجاست ‌و باید حل شود.

سرمایه گذاری در معادن رشد تولید را رقم می‌زند

مدیرعامل هلدینگ صدرتامین در اولین کنفرانس تامین مالی پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی

گفت: سرمایه گذاری در معادنی مانند چادرملو سبب می شود مواد اولیه مورد نیاز سایر صنایع به شیوه پایدارتر، تامین شود.

امیرحسین نادری افزود: بکارگیری چنین استراتژی هایی سبب می شود مواد اولیه داخلی در اختیار رشد تولید ملی قرار بگیرد و این رویکرد، تحریم های سایر کشورها را نیز خنثی می کند.

وی مهمترین چالش بخش صنایع معدنی را تامین مالی این حوزه عنوان و تصریح کرد: کشور ایران ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالایی در بخش معدن دارد، به عنوان مثال با داشتن بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور این امکان وجود دارد که انواع تولیدات داخل روند رشد بهتری را تجربه کنند.

مدیرعامل هلدینگ صدرتامین با اشاره به بخشی از مهمترین راهکارهای تامین مالی حوزه معدن کشور خاطرنشان کرد: در بخش بازار سرمایه انتشار اوراق، عرضه اولیه، مشارکت مردمی و افزایش سرمایه و همچنین در بخش نظام بانکی تامین مالی خارجی، قراردادهای مشارکتی و تامین مالی پروژه ای می تواند موثر واقع شود.

برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه ۵۰ درصدی «تجلی» در سال ۱۴۰۲

 علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات نیزدرهمایش تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی اعلام کرد:تاسیس این شرکت، اولین هلدینگ پروژه محور در حوزه معادن و فلزات است که با پشتیبانی ومعادن ایجاد شد.

وی افزود: سرمایه اولیه تجلی ۶همت بود که امید می رود که  افزایش سرمایه ۵۰درصدی در سال ۱۴۰۲ صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات درمورد ایده ایجاد تجلی تصریح کرد: در وهله نخست مشکل تامین مالی پروژه‌ها از بانک‌ها، سقف تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی بود که برای پروژه‌های چند هزار میلیاردی کافی نبود. روش دوم، استفاده از اوراق بود که محدودیت‌های خاص خود را داشت. بنابراین تنها پولی که می‌شددر بلندمدت از آن استفاده کرد، بازار سهام بود. به همین دلیل برای استفاده از این منابع، شرکتی برای پروژه‌های توسعه معادن و فلزات ایجاد و منابع مالی شرکت تجلی در بازار سهام عرضه شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران از برند شرکت‌ها استفاده نمی‌شود. برند شرکت به تنهایی می‌تواند منابع مالی جذب کند. ما اگر از یک بانک یا نهاد مالی تسهیلات دریافت شود، حتما سقف و محدودیت دارد؛ اما اگر از برند شرکت استفاده شود، دریافت تسهیلات سقفی ندارد.

علی اکبری ادامه داد : در شرکت تجلی چندین کار به‌طور هم‌زمان انجام‌ شده که یکی از آنها عرضه اولیه بوده که از طریق آن، افزایش سرمایه و سلب حق تقدم صورت گرفته که برای سهامدار عمده نوعی تجدید ارزیابی است.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات افزود: پروژه‌های نیمه تمام دولت که توجیه و FS مناسبی دارند، می‌توانند توسط شرکت‌هایی مانند تجلی منتقل شود. یعنی پروژه‌هایی به این شرکت منتقل شود که سودآور باشد. زیرا موضوع اعتماد مردم و بازار سرمایه در میان است. همچنین ایجاد شرکت‌های پروژه محور مانند تجلی، یکی از روش‌های مناسب تامین مالی برای پروژه‌ها است.

وی گفت: تجربه دیگر درخصوص شرکت پروژه محور تجلی این است که فرهنگ سهامداری در شرکت‌های پروژه محور متفاوت است. از این رو در دو مجمعی که توسط تجلی برگزار می‌شود، سهامداران توقع تقسیم سود حداکثری ندارند.

علی اکبری تاکید کرد: چند شرکت دیگر پروژه محور دیگر نیز مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند و امید می رود با گسترش این شرکت‌ها باری از دوش تامین مالی پروژه‌های صنعتی و معدنی کشور برداشته شود.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌های پروژه محور برخلاف هلدینگ‌ها به‌جای سبد سهام، سبد پروژه‌ها را مدیریت می‌کنند و با رشد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها با رشد قیمت سهام آنها همراه می‌شود.

عدم اکتشاف معادن در ایران، پاشنه آشیل صنعت فولاد است

محمدکمال‌زاده مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران، با اشاره به شرایط بازار سرمایه پیشنهاد داد: به منظور افزایش بهره‌وری از ابزارهای مالی مورد استفاده در بازار نظیر اوراق، از روش هیبریدی استفاده شود.

وی ایجاد ثبات در نرخ بازار را موجب امنیت روانی سرمایه گذاران دانست و افزود: استفاده از روش هیبریدی اطمینان خاطری بابت تامین مواداولیه به صنایع معدنی به ویژه فولادسازان می دهد.

مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران که در پنل تخصصی کنفرانس تامین مالی پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی سخن می گفت عدم اکتشاف معادن در ایران را پاشنه آشیل صنعت فولاد دانست و تصریح کرد: عدم توازن در زنجیره تولید فولاد یک بیماری تاریخی است و نبود ثبات در سیاست گذاری ها چالش بزرگی برای تامین مالی است.

وی تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که برای سرمایه گذاران سود سود آور ایجاد کنیم ولی در حال حاضر به نوعی سیستم های تامین مالی سود سوز آور دارند و بیشتر از اینکه کمک کار صنایع باشند برای این صنایع چالش زا هستند.

سهم ۷ درصدی صنعت فولاد در تامین مالی پروژه ها

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران نیز در در پنل تخصصی با موضوع “اهمیت توسعه ابزارهای تامین مالی مبتنی بر بدهی و بازار سرمایه و بررسی چالش‌ها در سطح بنگاه، نهادهای ذیربط و حکمرانی نیزدر همایش یاد شده گفت: ۱۲ درصد از صادرات کشور بر دوش صنعت فولاد است اما تنها ۵ تا ۷ درصد از تامین مالی سهم این صنعت است.

وی افزود: در حال حاضر مدیران بنگاه‌های فولادی علاوه بر بحث پروژه‌های توسعه‌ای در زمینه تامین مالی پروژه‌ها نیز درگیر هستند.

حمیدیان تصریح کرد: نقش بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی در سطح کلی فضای اقتصادی خیلی جدی گرفته نشده و در بحث تامین مالی نیز به همین منوال است. ۷ درصد از سهم تامین مالی مربوط به صنعت فولاد است و ۵۹ درصد مربوط به بخش‌های دولتی است.

 به گفته وی، طی ۴ سال اخیر بنگاه‌های معدنی و فولادی نقش محوری در تامین ارز و گردش اقتصادی کشور داشته‌ و دارای سهم۱۲.۷ درصدی در این حوزه بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران تصریح کرد: حدود ۳۰ میلیارد دلار در چشم‌انداز پیش‌رو صنعت فولاد نیازمند تامین مالی است که ۱۵ میلیارد دلار آن توسط همین بخش تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر مبلغ تسهیلات نه تنها رشد نداشته بلکه روند کاهشی بوده است و این یک زنگ خطر است.

 حمیدیان ادامه داد:کاهش و افزایش میزان فروش نفت و سایر مشتقات توسط مجموع تامین مالی دنبال می‌شود اما تامین مالی در بخش صنعت طی سال گذشته روند کاهشی داشته است که یک هشدار برای بخش صنعت است.

 وی افزود: نشست‌های تخصصی در این زمینه باید منجر به تشکیل کارگروه برای تعامل با دولت در بحث تامین مالی شود تا تدابیری جدی در این زمینه اندیشیده شود.

تامین مالی صنایع فولادی ارزش‌آفرینی چندین برابری برای کشور رقم می‌زند

مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در در پنل تخصصی کنفرانس فوق افزود: تامین مالی صنایع فولادی با رویکرد رشد تولید نیاز است بیش از گذشته مورد توجه مسوولان و تولید کنندگان فولاد قرار بگیرد تا از این مسیر ارزش آفرینی چندین برابری برای کشور محقق شود.

وی افزود : کشور ایران به لحاظ منابع معدنی بسیار غنی است و لذا نیاز است فرایند شناسایی، اکتشاف و استخراج از معادن کشور بر اساس یک برنامه ریزی هدفمند در دستور کار قرار بگیرد تا صنایع فولادی بدون دغدغه تامین مواد اولیه، با تمرکز بر رشد تولید توسعه را در ابعاد مختلف برای کشورمان رقم بزنند.

اولین کنفرانس تامین مالی پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی با حضور مدیران عامل شرکت های فولادی، معدنی و جمعی از صاحب نظران این عرصه، سه شنبه سی ام خردادماه در محل هتل پارسیان برگزار شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های ما


https://www.sarmadsteel.com/wp-content/uploads/2020/10/0_.png
طرح های توسعه ای

طرح های توسعه ای

طرح های توسعه ای در حال انجام شرکت فولاد سرمد ابرکوه شامل پروژه های عمرانی، پروژه های فناوری اطلاعات، پروژه های فرهنگی تقسیم می شود: 1-مطالعات اتصال ریلی مجتمع ...

پروژه های زیر ساخت

پروژه های زیر ساخت

بخش مهم و حائز اهمیت پروژه های طرح توسعه، مربوط به زیرساخت، تامین آب، برق و گاز مجتمع می باشد. جهت پیگیری و به نتیجه رساندن پروژه های زیر ...

واحد احیا مستقیم

واحد احیا مستقیم

به منظور تکمیل زنجیره فولاد و توسعه سبد محصولات و نیز سهولت در تامین خوراک واحد فولادسازی و سعی در کاهش قیمت تمام شده، طرح احداث واحد احیای مستقیم ...

واحد کلاف سازی

واحد کلاف سازی

با توجه به زیر‌ساخت¬های موجود و به منظور تکمیل سبد محصولات تولیدی واحد نورد و نظر به تعداد اندک واحدهای سیم‌سازی در کشور و تقاضای بازار برای این محصول، ...

ارتباط با ما


https://www.sarmadsteel.com/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

شماره تماس

72379000(9821+)

آدرس

تهران ، میدان صنعت، بلوار خوردین، ضلع شمال چهار راه دادمان، خیابان توحید یک، پلاک

پست الکترونیک

info@Sarmadsteel.com